top of page

Ärkamise muinasjutt!

sarapuuurmas

Ärkamise muinasjutt!

Lapsepõlvest saadik on meile räägitud muinasjutte – kauneid lugusid headusest, vaprusest ja võidust. Need lood tunduvad süütud ja armsad, kuid kui vaadata sügavamale, võib märgata, kuidas neisse on osavalt sisse põimitud Karpmani draamakolmnurk – ohver, päästja ja agressor. See kolmnurk ei ole pelgalt narratiivivõte, vaid peenelt varjatud manipuleerimismehhanism, mis programmeerib meid alateadlikult elama kindlate rollide järgi.

Muinasjutu struktuur: varjatud programmeerimine

Peaaegu igas klassikalises muinasjutus on selge mustrite järgimine:

  1. Ohver – süütu tegelane, kellele tehakse liiga (printsess, vaene laps, orb, võlutud kuningas).

  2. Agressor – „paha“, kes ohvrile kannatusi põhjustab (nõid, kasuema, kuri hunt, kuri kuningas).

  3. Päästja – kangelane, kes tuleb ja lahendab olukorra (prints, haldjas, võlur, rüütel).

Sellise struktuuriga õpetatakse lastele ja kogu inimkonnale alateadlikult:

  • Sa pead olema kas ohver, päästja või agressor.

  • Kuskil on alati keegi, kes sind päästab – sa ei pea seda ise tegema.

  • „Pahad“ väärivad hävitamist, mitte mõistmist ega tervendamist.

Kuidas see mõjutab meie teadvust?

Sama manipuleeriv struktuur on sügavalt juurdunud ka laste multifilmides. Need tunduvad süütud ja meelelahutuslikud, kuid sisaldavad varjatud mustreid, mis kujundavad alateadlikult laste maailmapilti:

  • Ohver, päästja ja agressor – enamikes multifilmides on alati tegelased, kes langevad kannatustesse, kes neid päästavad ja kes on „pahad“.

  • Võitlus „heade“ ja „pahade“ vahel – lapsed õpivad, et elu on pidev konflikt, mitte tasakaalu ja teadlikkuse loomine.

  • Lõpp, kus „paha“ hävitatakse – õpetab, et probleemi lahendus on kellegi hävitamine, mitte mõistmine või tervendamine.

Selle tulemusena õpivad lapsed juba varajasest east:

  • Ma pean valima rolli – kas olen ohver, päästja või agressor.

  • Ma pean võitlema, sest maailm on täis vastandumist ja konflikte.

  • Kui ma ei ole päästja, siis ma ei ole piisav või ma olen nõrk.

See alateadlik programmeerimine muudab inimesed manipuleeritavaks ka täiskasvanueas – kui nad ei näe mustrit läbi, siis nad lihtsalt jätkavad selle mängimist igapäevaelus.

Muinasjutud loovad mustri, mille järgi hiljem inimesed oma elu elavad:

  • Ohvrid tunnevad, et nad vajavad kedagi, kes neid päästaks.

  • Päästjad võtavad enda peale koorma aidata kõiki, isegi kui see neid kurnab.

  • Agressorid marginaliseeritakse, selle asemel et mõista, kust tuleb nende valu ja viha.

Kõige salakavalam on see, kuidas muinasjuttudes „paha“ sureb ja „hea“ võidab. See loob teadvuses mustri, et vastasseis ja võitlus on ainus lahendus. Inimesed hakkavad alateadlikult jagama maailma „headeks“ ja „pahadeks“, mõistmata, et tõeline lahendus pole võitlus, vaid terviklikkus ja teadlikkus.

Kas saame sellest mustrist väljuda?

Jah, aga selleks tuleb esmalt näha seda mustrit läbi. Kui me lõpetame ohvri, päästja ja agressori mängimise, vabaneme ka sellest programmeerimisest. Tõeline „õnnelik lõpp“ ei seisne mitte selles, et „paha“ hävitatakse, vaid selles, et inimene ärkab üles ja hakkab oma reaalsust teadlikult looma, ilma et vajaks päästjat või võitleks kellegagi.

💡 Muinasjutu õppetund ei pea olema võitlus, vaid ärkamine! Kui me mõistame, kuidas meid on alateadlikult õpetatud elama draamas, saame sellest teadlikult väljuda ja hakata looma oma elu puhtalt ja vabaduses.

Kas oled valmis kirjutama oma päris muinasjuttu – ilma manipulatsioonide ja piiranguteta? ✨




 
 

©2024 Urmas Sarapuu

bottom of page